Realment el que jo me deman
és si sabem el que és tenir competències digitals. Si més o manco cercam una definició
podem comprovar que molts dels que ens pensàvem tenir-ne, veiem que potser no
tenguem ni el famós “a nivell d’usuari”, que és l’expressió que es sol
utilitzar quan un no sap molt d’una cosa però vol fer veure que toca bolla.
Si bé és cert que els darrers
anys s’ha fet un gran pas en el tema de posar-se al dia encara queda molta
feina a fer per a poder seguir el ritme frenètic que segueixen les noves tecnologies.
Els infants d’avui en dia
has nascut a l’era digital i són el que s’anomena “natius digitals”, però hi ha
molta més gent que va néixer fa molts anys, que són treballadors actius,
mestres molts d’ells, que no dominen aquests camps. I la meva pregunta és: com
poden fer competents un infants que tenen a les aules si ells no ho són? És difícil
i complicat. Necessiten més formació, més vocació, més temps i més sacrifici. Però
no tothom està disposat a sacrificar part de la seva vida personal en favor de
la vida professional. Un altre punt important és la paüra que senten davant el
fet d’haver de fer competents als seus alumnes quan ells no ho són. Perquè la
competència digital és un element transversal, els infants no només poden tocar
els ordinadors a classe de noves tecnologies o d’informàtica, sinó que totes
les matèries han de ser capaces d’oferir les eines perquè puguin treballar amb
la gran quantitat d’informació que volta per la xarxa, i a més els han d’ensenyar
a classificar-la i a rebutjar el que no és vàlid. Realment és un camí que va començar
fa molt poc temps però que la rapidesa del seu ritme és tan frenètica que hem
de ser capaços de pujar al tren i no caure.
El sistema ha d’ajudar als
mestres i professors. Els ha de donar les eines perquè siguin capaços de pujar
a aquest tren i, només així, ells podran convidar als alumnes a fer-ho bé. Els infants
estan molt més actualitzats que nosaltres, però a més d’això se’ls ha d’ensenyar
a ser responsables, i això també forma part de la competència digital. No només
se’ls ha d’ensenyar a usar la màquina, sinó a saber usar el que en treuen d’elles
i donar-li un sentit a la feina que fan.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada