dimecres, 17 d’octubre del 2012

COMPETÈNCIES DIGITALS

A la classe d’ahir vàrem parlar de competències digitals i per això avui en vull fer cinc cèntims sobre aquest tema.
Realment el que jo me deman és si sabem el que és tenir competències digitals. Si més o manco cercam una definició podem comprovar que molts dels que ens pensàvem tenir-ne, veiem que potser no tenguem ni el famós “a nivell d’usuari”, que és l’expressió que es sol utilitzar quan un no sap molt d’una cosa però vol fer veure que toca bolla.
Si bé és cert que els darrers anys s’ha fet un gran pas en el tema de posar-se al dia encara queda molta feina a fer per a poder seguir el ritme frenètic que segueixen les noves tecnologies.
Els infants d’avui en dia has nascut a l’era digital i són el que s’anomena “natius digitals”, però hi ha molta més gent que va néixer fa molts anys, que són treballadors actius, mestres molts d’ells, que no dominen aquests camps. I la meva pregunta és: com poden fer competents un infants que tenen a les aules si ells no ho són? És difícil i complicat. Necessiten més formació, més vocació, més temps i més sacrifici. Però no tothom està disposat a sacrificar part de la seva vida personal en favor de la vida professional. Un altre punt important és la paüra que senten davant el fet d’haver de fer competents als seus alumnes quan ells no ho són. Perquè la competència digital és un element transversal, els infants no només poden tocar els ordinadors a classe de noves tecnologies o d’informàtica, sinó que totes les matèries han de ser capaces d’oferir les eines perquè puguin treballar amb la gran quantitat d’informació que volta per la xarxa, i a més els han d’ensenyar a classificar-la i a rebutjar el que no és vàlid. Realment és un camí que va començar fa molt poc temps però que la rapidesa del seu ritme és tan frenètica que hem de ser capaços de pujar al tren i no caure.
El sistema ha d’ajudar als mestres i professors. Els ha de donar les eines perquè siguin capaços de pujar a aquest tren i, només així, ells podran convidar als alumnes a fer-ho bé. Els infants estan molt més actualitzats que nosaltres, però a més d’això se’ls ha d’ensenyar a ser responsables, i això també forma part de la competència digital. No només se’ls ha d’ensenyar a usar la màquina, sinó a saber usar el que en treuen d’elles i donar-li un sentit a la feina que fan.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada